Κανακάκις Λευτέρης – Lefteris Kanakakis [1934-1985]

Ο Λευτέρης Κανακάκις γεννήθηκε στο Ρέθυμνο της Κρήτης.  Σπούδασε ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ., από το 1954 έως το 1959, με δασκάλους τον Γιάννη Μόραλη και τον Σπύρο Παπαλουκά.  Με υποτροφία συνέχισε τις σπουδές του (1960-1961 και 1963-1966) στην École des Beaux Arts και στο εργαστήρι Maurice Brianchon,  στο Παρίσι.  ‘Εκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στο Ρέθυμνο το 1960.  Ακολούθησαν σειρά ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, καθώς και συμμετοχές του σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως και η Biennale των Παρισίων.  Από το 1968 έως το 1978 εργάσθηκε στην Προπαρασκευαστική Τάξη της Α.Σ.Κ.Τ. ως Βοηθός. ‘Εγραψε το εγχειρίδιο «Η Τεχνική του Λαδιού» (Αθήνα 1981), που αποτελεί μοναδικό μελέτημα γιά την ελληνική βιβλιογραφία.  Το 1983 του απονεμήθηκε το Βραβείο «Νίκου Καζαντζάκη» από τον Δήμο Ηρακλείου.  Κινούμενο στα πλαίσια του εικαστικού ουμανισμού, το έργο του διακρίνεται από ένα παραστατικό λυρισμό.

cangelaris.com
He studied at the Athens School of Fine Arts (1954-1960), under Yannis Moralis and Spyros Papaloukas. In 1960, on scholarship from the Mika Skouze Estate, he went for the first time to Paris, where he continued his studies at the School of Fine Arts with Maurice Brianchon, from 1963 until 1966, on subsidy by the Greek State Grant Foundation. In 1960, his first solo exhibition was organised at the Municipal Library of Rethymnon; his work was shown in solo and group exhibitions in Greece and abroad. In 1983, a retrospective exhibition of his work was organised at the Saint Mark Basilica in Heraklion and in 1986, one year after his death, at the National Gallery. In 1968, he was appointed assistant at the School of Fine Arts preparatory class, where he taught until 1978; he wrote the study «The Medium of Oil,» published in 1981 by the Athens School of Fine Arts for the use of students.
In his painting, he first focused on still lifes and interiors, emanating from his personal experiences, approaching his compositions in a naturalist vein and emphasizing specific objects. Later, he was to develop his own critique of the political situation through the introduction of objects of a symbolic character (flags, medals of honour, trumpets), while in the latest phase of his work he focused on female nudes and portraits.

nationalgallery.gr

About G+D

ARTA GREECE
This entry was posted in ΖΩΓΡΑΦΟΙ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.